luft2

Vad är LUFT?

Luft är roverscouting i Skåne. Huvudsyftet med LUFT är att se till att det är roligt och meningsfullt att vara roverscout. Detta genom att genomföra arrangemang och hjälpa de roverscouter som behöver stöd.

“Men, vad ska jag göra? Jag vet inte hur roverscouting fungerar.”  Ingen fara LUFT finns här för dig. LUFT är Roverkommitén för hela Skåne och vi ansvarar för att du som är rover får möjligheten och tillfällena för att träffa andra Roverscouter.

Hur det funkar

Roverscoutområdet som innefattar Skåne kallas LUFT. Regionen består av scoutdistrikten Nordvästra Skåne, Snapphane, Södra Skåne & Nykterhetsrörelsens scoutdistrikt i Skåne. Enligt LUFTs definition är du roverscout från det år du fyller 18 och för att inte konkurrera med distriktens utmanarutskott är det också från och med den åldern man är välkommen på LUFTs arrangemang.

Vidare räknas man som roverscout enligt Scouterna fram till att man är 25. Skulle man ha råkat passera denna aktningsvärda ålder och ändå vilja delta på något Luftaarrangemang  men man ska vara medveten om att verksamheten (liksom roverprogrammet) riktar sig till dom som är 18-25.

Vilka är vi?

För att hålla ihop LUFT och försäkra sig om att syftet kan uppfyllas finns Luftakommittén, förkortat LK. Medlemmar i Luftakommittén väljs på Lufts årsmöte, Luftatinget, varje höst. Vi strävar efter att ha en kommitté med scouter från alla fyra distrikten, för att skapa spridning och underlätta samarbete över hela regionen.