Luftaporträttet: Anders Rosqvist

8 maj, 2018 av maxbjorkegren

Anders ”Rosa” Rosqvist
Ordförande 1982

Året var 1982, Iron Maiden släpper ”The Number of The Beast”, Sverige får en ny nationaldag och prinsessan Madeleine föds. Samma år på Höörs Nygård, väljs Anders in som ordförande för Luftakommittén.

Men hur har detta påverkat honom? Vad är hans tankar om det nu, såhär ungefär 36 år senare? Hur har det gått efter den tiden? Låt oss höra från den gamle räven själv.

På vilket sätt har LUFT påverkat dig?

Man fick en hel del kompisar som man fortfarande har kontakt med, det vi gjorde har såklart påverkat en, man fick kontakter som man har haft nytta av, lärde sig fixa inför arrangemang och ta ansvar på ett nytt sätt.

Är det något du har nytta av idag?

Ja, man fick lära sig att förbereda och hålla i Ting och Möten, något som jag arbetar med än idag, men det var under min tid i LUFT som jag lärde mig det och gjorde det för första gången.

Vilket är det bästa arrangemanget du varit på?

Det är svårt att säga, det är så många som varit speciella, man minns ju allt mer när man sitter såhär och tänker tillbaka också, men några av dom är:

• RS-läger i humlebo, (Staffanstorp Torparnas gamla stuga) det första regionala RSlägret
  • Samling på Vombsjön
  • Knäred – hade hand om RS-byn
  • Jösselägret

Om du ska beskriva dig själv med 3 ord, vilka blir det?

Pålitlig, Lojal, Engagerad

Är du aktiv i scouterna idag? om inte, när slutade du vara aktiv?

Nej, jag var aktiv i kår fram till 96-97 någonstans, sedan var jag engagerad i Skeppsbron fram till 2001, efter det lämnade jag över facklan till min dotter som själv är jättengaerad.

Vilka är dina största bedrifter i scoutsammanhang?

Det är svårt att välja en, men det är 3 som står över resten.

• 4 Explorer Belt
  • Expedition till Indien – vi var 40 ledare som åkte på en expedition i indien och var borta i drygt en månad
  • Uppbyggarkursen i Blekinge (en veckolång kurs för patrullscouter i gamla KFUM)

Apelsin eller kaffe?

Kaffe, det får mig att komma igång, man lagar det själv, man träffas över en kaffe.

Så på det hela taget kan man nog konstatera att scoutingen haft en väldigt stor påverkan på Anders liv, både då och nu.

Texten skrevs ursprungligen till Airnews #72 – Maj.
Airnews #72 – Maj »